Monday, March 5, 2012

Naskah Cinta Buat Nusaibah

Naskah Cinta Buat Nusaibah
Penulis: Riduan Mohamad Nor
Terbitan: Jundi Resources
Harga: RM20.00

"ANA JUMPA DENGAN ISMAIL HANIYYAH SHEIKH"

kata Norazli membusung bangga. Dia cuba memancing ego saya. "Shiekh Ismail suka kat ana.. shiekh..." pancing lelaki berserban dan berjanggut itu lagi dan akhirnya saya dalam hidup ini merasakan Ustaz Toliban telah memintas sya dengan jarak sejauh Ipoh-Kuala Lumpur.Seolah dia telah berdesut di aspal dengan Toyota Harrier dan saya bergerak malas dengan menunggang keldai.Semuanya tentang sosok besar HAMAS itu sangat mengagumkan, seolah-olah dia kesatria tersohor selepas Sheikh Ahmad Yasin dan Dr Abdul Aziz Rantisi.Saya tidak berkesempatan dalam kunjungan kali pertama dahulu kerana segalanya cemas dan tergopoh-gapah. Jet Israel mengintai-ngintai di celah langit biru, hauskan dan laparkan kematian.

Siapa lelaki dengan wajah yg karismatik, bergurat jernih yg menjadi sebutan dunia itu? Tokoh ini dengan nama sebenar ismail Abdul Salam Ahmed Haniyyah Abu al-'Abd, adalah anak kelahiran Palestin. Dia lahir pada tahun 1962, 14 thn selepas peristiwa Nakbah, di perkhemahan tepi panati suaka politik Palestin. Walau bagaimanapun kedua-dua orang tuanya berasal dari abndar Asqalan. Dia membesar dlm kepayahan kaum pengungsi dan inilah jawpannya mengapa Ismail begitu akrab dengan masyrakat jembel.

"IInsya-Allah kita akan solat berjemaah suatu hari nanti di Masjidil Aqsa," tukas Shiekh Ismail Haniyyah kpd saya dan kata itu meraung-raung di gegendang telinga ini buat selamanya.. Umat sekarang bagi yang belum bermula dan tingkatkan usaha bagi yg sedang bergerak. Insya-Allah Palestin akan Merdeka

No comments:

Post a Comment