Wednesday, February 24, 2010

Nyanyian dan Muzik Menurut Perspektif Al-Qur'an & As-Sunnah

Nyanyian dan Muzik Menurut Perspektif Al-Qur'an & As-Sunnah
Penulis: Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradhawi
Terbitan: Pustaka Salam
Harga: RM28.00

Seiring perubahan dunia akibat globalisasi, dunia Islam tidak terkecuali daripada mendapat kesannya. Nyanyian & muzik semakin diterima oleh orang-orang islam, namun sejauh mana batas-batas yang dibenarkan syara'? Karya Prof. Dr. Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi ini menghuraikan dengan terperinci permasaalahan ini, dengan mengemukakan dalil-dalil daripada Al-Qur'an & Hadith untuk menjelaskan permasaalahan pokok mahupun khilafiyah bersangkutan nyanyian & muzik.

Di dalam buku ini, As-Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi berusaha mengemukakan huraian-huraian terperinci serta menjauhkannya daripada menyokong sebahagian ulama' yang mengharamkan secara mutlak & sebahagian ulama' lagi yang mengharuskannya secara mutlak. Di samping itu, As-Syeikh cuba menetapkan syarat-syarat tertentu yang membolehkan nyanyian & muzik menjadi halal dan dibolehkan syara'.

Buku ini telah dibahagikan oleh As-Syeikh kepada 7 bahagian, melingkupi pendirian Islam mengenai seni & keindahannya, dalil-dalil pihak yang mengharamkan & mengharuskan nyanyian, komentar As-Syeikh sendiri, nyanyian berunsur agama atau nyanyian ahli sufi dan seterusnya.

2 comments: