Friday, May 28, 2010

Nikmat Susu Ibu

Nikmat Susu Ibu
Penulis: Dr. Abdul Hakim Al-Sayyid Abdullah
Terbitan: Jasmin Enterprise
Harga: RM6.50

Manusia lahir ke dunia dengan segala kelemahan dan kekurangan. Melalui fitrah insaniah yang wujud dalam dirinya, ia memerlukan bantuan dan pertolongan Allah SWT. Semenjak kehidupan janin berada dalam alam rahim seorang ibu sehinggalah saat kelahirannya, ia beroleh rahmat daripadaNya. Bahkan setelah manusia itu lahir, Allah SWT masih tetap memenuhi kehidupan bayi dengan air susu yang bersumber daripada payudara seorang ibu.

Sesungguhnya air susu ibu merupakan makanan dan minuman yang paling baik bagi seorang bayi. Pertumbuhan fizikal dan perkembangan jiwa bayi menjadi seimbang dan bahkan memberikan sumbangan yang banyak dalam mencerdaskan otak anak dalam menghadapi dunianya di masa hadapan. Islam membimbing umatnya agar memenuhi fitrah bayi dengan memberikan susu ibu sebagai makanan dan minuman mereka agar ia tumbuh dan berkembang mengikut fitrah yang ditentukanNya.

Semoga buku ini memberikan pedoman bagi umat Islam dalam memahami fitrah seorang bayi atau anak sesuai dengan ketentuan Islam, insya Allah.

No comments:

Post a Comment