Sunday, October 9, 2011

Surat untuk Carolynn

Surat untuk Carolynn
Penulis: Zahiruddin Zabidi
Terbitan: Kemilau Publika
Harga: RM13.00

Cik Carolynn,

Seterusnya saudari mempersoalkan kenapa Islam mengharamkan arak sebaliknya ia amat bermanfaat terutama kepada kesihatan. Islam, Kristian dan Yahudi adalah agama samawi membawa maksud agama langit yang diturunkan oleh tuhan. Agama-agama ini telah tuhan kurniakan sebuah kitab sebagai panduan. Orang Yahudi dianugerahkan Taurat, orang Kristian pula Injil atau dikenali sebagai Bible pada hari ini, manakala orang Islam pula dirahmati Allah dengan al-Quran.

Dalam Islam kami diajarkan untuk patuh dan taat sepenuhnya kepada Allah dan meninggalkan larangannya. Semua suruhan dan larangan mesti ditunaikan dan jika ingkar kami akan berdosa. Setelah mati, akan dimasukkan ke dalam api neraka. Bukankah dalam ajaran Kristian juga sama? Orang yang melakukan perbuatan jahat akan berdosa dan jika mati dia akan dimasukkan ke dalam neraka. Salah satu larangan Allah dalam al-Quran ialah minum arak.

Pasti saudari mempersoalkan lagi, mengapa Allah menyuruh demikian? Ya, memang ada sebabnya, akan saya jelaskan dengan lebih mendalam...

No comments:

Post a Comment