Friday, November 18, 2011

Fikih Sunnah

Fikih Sunnah (5 Jilid)
Penulis: Sayyid Sabiq
Tahqiq & Takhrij: Muhammad Nashiruddin Al-Albani
Terbitan: Cakrawala Publishing
Harga: RM450.00

Kajian yang terdapat dalam buku Fikih Sunnah ini mencakupi berbagai aspek kehidupan yang harus diketahui oleh setiap Muslim. Di samping itu, juga dipaparkan dengan gaya bahasa yang mudah dicerna dan lengkap. Lebih dari itu, penulis berusaha untuk tidak mengangkat perbezaan pendapat yang terjadi di antara para ulama. Namun, jika tidak dapat dimungkinkan kerana permasalahan yang mengharuskannya, penulis mengemukakannya dengan sekilas.

Kiranya, buku ini sangat penting untuk dimiliki kerana di dalamnya mengupas banyak hal yang berkaitan erat dengan masalah-masalah yang kerap kali, bahkan hampir setiap hari kita lakukan; baik yang berhubungan langsung dengan Allah - seperti shalat, puasa, zakat, haji - maupun yang berhubungan dengan sesama –seperti maslah kerja sama (syirkah, mudharabah), pernikahan, perniagaan, pertanian dan sebagainya.

Pentingnya buku ini untuk dimiliki juga karena sekian banyak hadits yang terdapat di dalamnya yang mencapai 3000 hadits sudah ditakhrij dan ditahkik oleh Syekh Muhamad Nasiruddin al-Albani, sosok ulama yang tidak asing lagi bagi kaum Muslimin; seorang muhaddits kenamaan yang kredebilitasnya di bidang hadits tidak diragukan lagi. Selain beliau, ulama hadits al-Azhar juga turut serta menakhrij dan menahkik hadits yang terdapat dalam buku ini. Sehingga, buku Fikih Sunnah yang diterbitkan Cakrawala ini semakin lengkap dan merupakan edisi termutakhir.

No comments:

Post a Comment