Friday, May 6, 2011

Spiritual Reading: Hidup Lebih Bermakna Dengan Membaca

Spiritual Reading: Hidup Lebih Bermakna Dengan Membaca
Penulis: Dr. Raghib As-Sirjani
Terbitan: Alam Raya Enterprise
Harga: RM16.00

Umat tidak akan maju tanpa membaca. Kerana itu, seorang tokoh Yahudi mengatakan, “Kami tidak akan takut dengan orang Islam kerana mereka bukan umat yang membaca.”

Berakhirnya perang Badar, 70 orang musyrikin Quraisy berhasil ditawan kaum Muslimin. Jumlah ini cukup besar untuk dijadikan kekuatan bagi menekan kabilah Quraisy di Mekah. Namun, Rasulullah SAW mengambil kebijakan lain. Sebahagian tawanan dibebaskan dengan syarat mereka mengajarkan cara membaca kepada 10 orang muslimin. Rasulullah SAW meyakini, membaca perkara asas dan utama untuk menghantarkan umat Islam ke gerbang kejayaan. Dan, beberapa waktu kemudian puluhan jumlah sahabat yang tampil sebagai gudang dan khazanah ilmu, ini menjadikan kebenaran bahawa analisa dan kebijakan Rasulullah itu sangat jitu dan tepat.

Umat Islam pun berjaya sebagai pelopor tradisi keilmuan berkurun-kurun lamanya. Namun, kini umat Islam menjadi lemah, hanya sebagai objek informasi dari berbagai arus informasi global. Kaum muslimin hanya pasrah lesu duduk sebagai umat yang tertinggal.

Dr. Raghib As-Sirjani dan Amir Al-Madari meyakini sebab kemunduran umat Islam, adalah kerana hilangnya tradisi membaca yang sebelumnya menjadi budaya dan watak umat ini. Melalui buku ini, kedua penulis tak sekadar menyajikan teori atau motivasi kosong belaka, namun disertai pedoman praktikal bagi anda untuk memilih, mengolah, dan menyerap berbagai informasi yang anda baca. Tidak terkecuali anak-anak anda!

Motivasi dan tips dari buku ini akan mengajak anda lebih 'bersahabat' dengan buku. Terlebih dahulu penulis menyisipkan senarai prioriti buku-buku yang harus anda baca. Sebuah titik tolak penting menuju kemajuan dan kejayaan umat Islam. Bukankah wahyu pertama Al-Qur'an adalah perintah untuk membaca?

Buku ini dilengkapi dengan:

- Tips membaca yang efektif
- Tips membaca cepat
- Tips menguasai apa yang kita baca
- Apa yang semestinya kita baca
- Cara para salafus shalih mengamalkan perintah ”IQRA’” (Bacalah)
- Dan hal-hal lainnya yang berhubungan dengan membaca

No comments:

Post a Comment