Sunday, December 18, 2011

Petua Menjadi Manusia Pintar-Cerdas

Petua Menjadi Manusia Pintar-Cerdas
Penulis: Dr Aidh Abdullah Al-Qarni
Terbitan: Jasmin
Harga: RM20.00

Sesungguhnya buku ini saya letakkan sebagai jaring yang menghimpunkan buah fikiran. Maka setiap kali muncul sesuatu dalam fikiran, saya bersegera menulisnya, adakalanya saya kagum dengan sesuatu fikiran dan ketika saya sedang berjalan maka saya berhenti dan menulis permulaannya. Adakalanya saya didatangi sesuatu masalah ketika hendak tidur maka saya menulisnya sebelum ia hilang, kitab ini tidak dihimpunkan dengan seni tertentu.

Belajarlah untuk berlumba, dan malam-malam saling berpelukan! Maka segeralah, kerana sesungguhnya anda dibinasakan malam dan siang. Jalan yang jauhnya satu batu ditempuh dengan satu langkah, dan kura-kura mengalahkan serigala, kerana ia sampai kelambatan perjalanannya, sedangkan serigala berpegang kepada kelajuan perjalanannya lalu berhenti mencari kambing.

Bangunlah kepada bidang amal, buanglah kekosongan, berlumbalah dengan roda zaman, saingilah orang-orang yang bersungguh-sungguh. Kefakiran mempunyai waktu sekalipun berpanjangan, kemudian ia hilang kerana Allah menjadikan kadar ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.

Tidak disatukan antara sudut- sudutnya dengan ilmu tertentu. Maka ia mempersembahkan seluruh yang berguna, baik dan berfaedah. Semoga Tuhan memberi manfaat dengan apa yang saya tulis, serta mendatangkan faedah bagi pembacanya. Cukuplah Allah bagiku, atasnya aku bertawakkal dan kepadanya aku kembali.

No comments:

Post a Comment