Wednesday, December 25, 2013

80 Pesan Rasul Penghias Diri Muslimah


80 Pesan Rasul Penghias Diri Muslimah 
 Penulis: Muhammad Khalil 'Itani 
 Terbitan: Ibnu Katsir 
 Harga: RM20.00 

 Rasulullah s.a.w., selaku penutup para Nabi, telah memberi sejumlah wasiat berharga kepada umatnya, baik dari hal akidah, muamalah, moral dan etika, hingga tidak ada sedikit pun bahagian dari semua aspek kehidupan kecuali sudah tersentuh oleh wasiat baginda. Di antara semua wasiat Rasulullah s.a.w., ada yang bersifat umum untuk seluruh kaum lelaki dan juga perempuan. Ertinya, teruntuk kepada kaum muslimin dari kaum lelaki dan juga perempuan. 

Selain itu, ada juga yang teruntuk khusus kepada kaum lelaki sahaja, begitu juga khusus kepada kaum wanita. Adalah hal yang pasti bahawa manfaat wasiat dan nasihat ini mencakupi sisi kemanusiaan secara utuh jika diterapkan dengan tuntutannya. Apa pun wasiat yang disampaikan Rasulullah s.a.w. kepada umatnya, sudah pasti mencakupi seluruh nilai kebaikan, kesolehan dan petunjuk. 

Dan semua wasiat yang tertuang di dalam buku ini meliputi berbagai sisi kehidupan yang bermanfaat buat perempuan muslimah. Dengan kata lain, semua wasiat ini mendorong perempuan muslimin ke arah yang lebih baik, menumbuhkan rasa malu, kesucian diri, ketakwaan di dalam relung hati mereka sehingga mampu mendidik generasi Islam sesuai dengan pesanpesan Al-Quran dan hadis Nabawi.

No comments:

Post a Comment