Sunday, June 5, 2016

Robohnya Dakwah di Tangan Dai


Robohnya Dakwah di Tangan Dai 
 Penulis: Fathi Yakan 
 Terbitan: Era Intermedia 
 Harga: RM20.00 

 Tatkala kita berfikir tentang sebuah gerakan dakwah maka yang muncul dalam benak kita adalah suatu kegiatan yang membawa maslahah, konstruktif dan membimbing manusia menuju kesucian nilai-nilai Islam. Demikian dicontohkan oleh dakwah pertama yang lahir di masa Rasulullah saw. 

Namun kini kita mendapati fenomena ganjil, iaitu adanya gerakan dakwah bervisi penegakan Islam yang ternyata dicemari oleh sikap-sikap yang acap kali menjauhkan orang dari Islam itu sendiri. 

Antara lain adanya fanatisme kelompok dakwah, fatwa-fatwa yang negatif kepada sesama aktivis dakwah, orientasi dakwah yang tidak bersih, ghibah, hasad di tubuh dakwah dan hal-hal semacamnya. Semua itu justru bertentangan dengan Islam sendiri, sebuah nilai yang hendak diperjuangkan. Dengan kata lain, bangunan dakwah justru dirobohkan oleh aktivisnya sendiri. 

 Ustaz Fathi Yakan yang sarat dengan pelbagai pengalaman dakwah, membedah fenomena tersebut dalam buku ini. Di akhir tulisan, beliau memberikan konsep solusi, agar bangunan dakwah tetap kukuh berdiri dan dapat memainkan peranannya secara benar.

No comments:

Post a Comment