Wednesday, January 13, 2010

Apa Ertinya Saya Menganut Islam

Apa Ertinya Saya Menganut Islam
Penulis: Fathi Yakan
Terbitan: Dewan Pustaka Fajar
Harga: RM12.00

Kitab ini dibahagikan kepada dua bahagian. Bahagian pertama membentangkan sifat-sifat yang wajib ada pada setiap orang Muslim supaya dengan sifat-sifat tersebut ia benar-benar menjadi seorang Muslim.

Bahagian pertama ini menjelaskan syarat-syarat yang wajib ada pada setiap orang yang menggabungkan dirinya dengan agama Islam.

Matlamat dari bahagian ini adalah untuk menjawab seluruh persoalan-persoalan ini disamping menerangkan perkara-perkara yang dituntut oleh Islam ke atas seorang Muslim supaya penggabungan mereka ke dalam agama Islam menjadi penggabungan yang sah dan benar dan seterusnya ia menjadi seorang Islam yang benar.

Bahagian kedua buku ini pula menerangkan kewajiban beramal untuk menegakkan Islam dan kewajiban menggabungkan diri dengan Harakah Islamiyyah.

Bahagian ini juga menerangkan ciri-ciri atau sifat-sifat Harakah Islamiyyah, sasaran-matlamatnya, cara-cara pergerakannya, falsafahnya, cara atau jalan kerjanya serta sifat-sifat yang wajib ada pada diri orang yang menggabungkan diri dengannya.

No comments:

Post a Comment