Friday, March 27, 2015

Soal Jawab Hudud - Undang-undang Allah yang Adil


Soal Jawab Hudud - Undang-undang Allah yang Adil 
 Penulis: Dr. Mohd Izhar Abdullah 
 Terbitan: Telaga Biru 
 Harga: RM30.00 

 Hukum hudud dan negara Islam, bukan sesuatu yang asing. Malah, tidak perlu diasingkan kerana tertegaknya Syiar Islam adalah disebabkan oleh hukum hudud yang ekslusif yang ditetapkan oleh Allah. Sudah tentu ciri-cirinya berbeza dengan hukum atau undang-undang yang direka oleh manusia - undang-undang sivil. Hudud diketahui dan diakui paling sempurna, penuh kebaikan dan membawa manfaat kepada kemaslahatan manusia. 

 Bagi menjawab persoalan dan kemusykilan yang timbul, buku Soal Jawab Hudud ini diterbitkan bagi memberi jawapan kepada semua pihak. Buku yang digarap dengan baik inti patinya ini ditulis oleh penulis-penulis yang terdiri daripada Pensyarah Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS) dan diketuai Dr. Mohd Izhar Abdullah. 

 Buku Soal Jawab Hudud ini turut menjelaskan kedudukan hudud bagi sesebuah negara Islam yang berbilang bangsa dan agama. Di samping penjelasan hakikat hukum hudud di Malaysia. Dengan gaya penyampaian yang ringkas dan mudah difahami oleh pembaca, kami yakin martabt hukum hudud dapat diletakkan di tempat yang sepatutnya tanpa penafian. Walaupun pihak-pihak tertentu tidak menyegerakan pelaksanaanya, sekurang-kurangya rakyat yang berbilang kaum dapat memahami dengan jelas, tanpa ragu hukum Allah ini.

No comments:

Post a Comment