Tuesday, June 2, 2015

Tasawuf Modern - Jalan Mengenal & Mendekatkan Diri Kepada Allah SWT


Tasawuf Modern - Jalan Mengenal & Mendekatkan Diri Kepada Allah SWT 
 Penulis: Prof. Dr. Nasaruddin Umar 
 Terbitan: Republika 
 Harga: RM32.00 

 Setelah terpinggirkan, kini tasawuf menjadi pilihan. Masjid, majlis taklim, dan perkantoran sering menyelenggarakan kajian. Pesertanya beragam, terutama kelas menengah perkotaan. Tasawuf telah menjadi trend di masyarakat modern. 

Sebagai sebuah jalan, tasawuf rawan penyimpangan. Bercita-cita dapat lebih mengenal Allah SWT, yang terjadi justeru akrab dengan musuh-Nya. Maksud hati ingin membangun kedekatan dengan Allah, yang didapati justeru kesesatan. Tidak ada yang salah dengan jalannya. Dan, jangan pernah menyalahkan jalannya. Periksalah diri kita, sudah benarkah jalan yang kita pilih dan jalani? 

 Buku yang ditulis oleh guru besar Universitas Islam Negeri Jakarta ini, boleh menjadi panduan dan tuntunan dalam memilih dan menjalani tasawuf. Dimulai dari pertanyaan perlukah kita bertasawuf, lalu dilanjutkan dengan perlu tidaknya mursyid, bagaimana proses bertasawuf, hingga bagaimana hubungan tasawuf dengan seni. Sebuah buku yang dapat menjadikan kita memilih tasawuf dengan penuh keyakinan, bukan kerana ikut-ikutan. Insya Allah.

No comments:

Post a Comment