Thursday, July 28, 2011

Mudahnya Mendapat Rezeki

Mudahnya Mendapat Rezeki
Penulis: Mukhlas Asy-Syarkani
Terbitan: Yamani Angle
Harga: RM20.00

Kebanyakan orang menganggap rezeki itu hanya dalam bentuk harta benda. Rezeki biasanya difahami dalam bentuk wang ringgit, makan minum, pakaian, barang-barang keperluan harian dan sebagainya. Perniagaan yang selalu untung dikatakan rezeki. Mendapat bonus pada hujung tahun dikatakan rezeki. Pokok-pokok di kebun berbuah lebat sehingga dapat dijual dikatakan rezeki. Ini sebenarnya rezeki lahiriah.

Jarang ada orang yang merasa dalam keadaan terbeban oleh hutang, pelupusan hutangnya sebagai satu rezeki. Lebih jarang orang menganggap penangguhan bayaran hutang itu juga sebagai rezeki. Begitu juga ramai yang beranggapan badan yang sihat - tidak perlu keluar kos perubatan - bukan rezeki. Malah banyak lagi kelebihan dan kenikmatan yang Allah SWT kurniakan tidak disedari sebagai rezeki yang berganda-ganda jika dibandingkan dengan orang lain. Inilah yang dikatakan rezeki batiniah.

Mudahnya Mendapat Rezeki memberikan tip dan kaedah "menjemput" rezeki yang telah ditetapkan oleh Allah sejak ditiupkan roh ke jasad kita. Tidak kiralah apakah ia rezeki lahiriah atau rezeki batiniah, yang penting kita mendapat rezeki barokah. Rezeki yang barokah inilah yang akan mencetuskan ketenangan jiwa dan kebahgiaan dalam kehidupan di dunia dan berkekalan hingga ke akhirat.

No comments:

Post a Comment