Wednesday, February 5, 2014

Pola Makan Rasulullah SAW


Pola Makan Rasulullah SAW 
Penulis: Prof. Dr. Abdul Basith Muhammad Sayyid 
 Terbitan: Almahira 
 Harga: RM53.00 

 Akhir-akhir ini banyak sekali penyakit menyeramkan muncul akibat pola makan yang salah, yang menjadikan makanan hanya sebagai penghilang rasa lapar dan pemberi kenikmatan sesaat, tanpa mempedulikan kandungan dan kehalalannya. Padahal Rasulullah saw telah mengajarkan cara makan yang baik dan benar, yang tidak sekedar membuat kita kuat dan sihat, tapi juga kebal terhadap serangan berbagai macam penyakit. 

 Apa saja makanan yang baik dan menyehatkan menurut Rasulullah saw? Bagaimana beliau mengatur mengatur waktu makan sehari-hari? Menu apa saja yang biasa beliau santap setiap harinya sehingga jarang sekali penyakit boleh hinggap di tubuh beliau? Bila waktu makan dan minum yang tepat menurut beliau? Bagaimana kiat beliau dalam menggunakan makanan dan minuman sebagai ubat yang boleh menyihatkan sekaligus menyembuhkan penyakit? 

 Penulis buku ini berusaha menghuraikan hal di atas secara tuntas disertai dalil-dalil pendukung menggambarkan berbagai makanan berkualiti dan baik yang dimuat Al-Quran dan Al-Hadits sekaligus dianjurkan supaya diambil oleh orang sihat maupun orang sakit. Di bahagian akhir, penulis juga memberikan program diet aman Islami dan resepi masakan yang boleh dimanfaatkan untuk menyembuhkan berbagai macam penyakit, dari penyakit ringan sampai penyakit berat, dari gangguan saat sedang datang bulan sampai penyakit tumor dan kanser.

No comments:

Post a Comment