Sunday, January 23, 2011

Perjuangan Muslim Patani - Sejarah Panjang Penindasan dan Cita-Cita Perdamaian Di Patani Darussalam

Perjuangan Muslim Patani - Sejarah Panjang Penindasan dan Cita-Cita Perdamaian Di Patani Darussalam
Penulis: Herry Nurdi
Terbitan: Alam Raya Enterprise
Harga: RM16.00

Membincangkan penindasan yang dialami oleh kaum Muslimin, kita selalu teringat negeri-negeri yang jauh. Seperti bangsa Palestin atau Afghan, boleh jadi Iraq, Chechnya, Pakistan, Darfur atau Sudan. Tetapi rupanya saudara kita sendiri yang tidak terlalu jauh, bahkan hampir di depan mata kita, "seolah-olah" kita lupakan.

Muslim Patani, lebih dari 200 tahun mengalami penindasan, penderitaan dan kezaliman. Tanah mereka dirampas oleh penjajajah Siam, dan kini mereka hidup penuh konflik di wilayah selatan Thailand. Tidak boleh menggunakan nama Islam, bahasa Melayu juga dihalang. Mereka pisahkan dari akar budayanya dan dijauhkan dari agamanya. Kejamnya pembunuhan, diugut dengan penculikan, disempitkan semua hak kemanusiaannya. Tetapi tidak banyak yang berbuat dan membantu mereka.

Buku ini mengupas perjuangan Muslim Patani memperjuangkan perdamaian dan kehidupan yang berdaulat di atas nasibnya sendiri. Walau kecil, buku ini mencuba menggambarkan betapa pedihnya penderitaan yang dialami kaum Muslimin di Patani.

No comments:

Post a Comment