Thursday, January 6, 2011

12 Tokoh Pengubah Dunia

12 Tokoh Pengubah Dunia
Penulis: Khalid Haddad
Terbitan: Must Read Sdn Bhd
Harga: RM19.90

Kejayaan Islam tidak lepas dari kecemerlangan pemikiran para intelektual Muslim. Pemikiran yang menembus batas waktu dan memiliki daya luar biasa terhadap perubahan dunia, tidak hanya bermanfaat bagi dunia Islam sahaja, akan tetapi bagi seluruh umat manusia.

Hasil karya mereka adalah bukti bahawa Islam jika diimplementasikan dengan segenap jiwa dan sepenuh hati, akan menjadikannya rahmatan lil ‘alamin. Mereka para tokoh yang mengubah dunia ini hidupnya berkat kerana mewariskan manfaat yang akan membuat kehidupan umat manusia menjadi lebih baik dalam berbagai-bagai sisi kehidupan, baik dalam bidang kedoktoran, sosial, sains, fizik, astronomi dan sebagainya.

DUA BELAS TOKOH PENGUBAH DUNIA iaitu IBNU SINA, JABIR BIN HAYYAN, AL-KINDI, IBNU KHALDUN, ABU RAIHAN AL-BIRUNI, MUHAMMAD JARIR AT-THABARI, ABU BAKAR AR-RAZI, AL-HASAN BIN HAITSAM, IBNU NAFIS, SARIF AL-IDRISI, AL-FARABI dan MUHAMMAD BIN MUSA AL-KHAWARIZMI telah menggoreskan Islam dengan tinta emas dan tercatat dalam sejarah. Kita menyedari, menghargai, bangga, terinspirasi dengan kekayaan dan kecemerlangan para intelektual Muslim yang tidak berhenti memikir dan menghasilkan karya yang mampu mengubah dunia.

No comments:

Post a Comment